blog

Wat is een blog? 8 redenen om te bloggen!

Rick Nederveld
Geplaatst door Rick Nederveld /
Op 1-7-2014
Tags Blog, Website, Mailing, Comments

Een blog is een onderdeel van een website of zelfs een aparte website waarin korte artikelen staan. Deze artikelen worden blogposts of gewoon posts genoemd.  Om interactie met de lezers te creëren kunnen de lezers ook reageren op een post, dit wordt een comment genoemd. Deze comments zijn ook weer door andere lezers te lezen. Als een lezer vindt dat op een specifiek blog interessante informatie staat, kan dat worden aangemeld op een RSS feed. Een RSS feed kan bijvoorbeeld aan een mailprogramma (Outlook) worden gekoppeld zodat de laatste blogposts in het postvak binnenkomen.

Hoe wordt een blog gebruikt?

Een blog is erg laagdrempelig waardoor de verspreiding erg snel en op grote schaal gaat. Een blog kan worden gebruikt om informatie over bijvoorbeeld een hobby te schrijven, maar wordt ook steeds vaker door de zakelijke markt gebruikt. Bedrijven kunnen hun mening en visie over bepaalde onderwerpen direct op een blog beschrijven waarna gecommuniceerd kan worden met geïnteresseerden.

8 redenen om een blog op je website te plaatsen

1)     Verbeter je page ranking in Google en andere zoekmachines

Door regelmatig (bijvoorbeeld wekelijks) een blogpost te publiceren, zullen nieuwe bezoekers door de website worden aangetrokken. Zoekmachines zoals Google en Bing zijn gek op nieuwe informatie op een website en als ze zien dat de website regelmatig bijgewerkt wordt, zullen ze daarna eerder een kijkje komen nemen. Dit kan tot een hogere pagerank leiden  waardoor bezoekers de website sneller weten te vinden.

2)     Andere bezoekers aantrekken

Het kan zo zijn dat iemand op zoek is naar informatie over een specifiek onderwerp. Normaal gesproken zou die persoon waarschijnlijk nooit op de website zijn gekomen, maar als er nuttige informatie in het blog staat, kan deze bezoeker toch op de website belanden. Als dat eenmaal is gebeurd, kan worden gelinkt naar andere pagina’s.

Wat wij nu doen, is een goed voorbeeld hiervan. Kende je I-Pulse al? Zo niet, hopelijk nu wel en raak je geïnteresseerd in ons dienstenpakket.

3)     Behouden van bezoekers

Door regelmatig blogberichten te plaatsen, ontstaat er een soort band tussen blogger en bezoeker. De blogger vertelt vaak over onderwerpen die voor de bezoeker interessant zijn waardoor de website vaker wordt bezocht.

Om een nieuwe blogpost onder de aandacht te brengen is het aan te raden om een RSS feed beschikbaar te stellen waarop een bezoeker zich kan abonneren.

4)     Verspreiden van de post via andere kanalen

Een blog is ook een goede manier om de post via andere kanalen te verspreiden om zo de online zichtbaarheid te vergroten. Dit kan via de social media netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn maar ook door een nieuwsbrief update naar geïnteresseerden te sturen.

Daarnaast zijn de share buttons een hele goede reclame. Daarmee geeft de bezoeker aan, dat de blogpost interessant is waarna alle vrienden en contacten ook weten dat hij het interessant vindt. Wellicht zal een vriend van de bezoeker ook de blogpost gaan lezen en het blog volgen.

5)     Versterken van je imago en online reputatie

Als een nieuwe klant informatie wil over je onderneming, dan zal die ook eerst gaan zoeken op Google, om te kijken wat andere mensen van de onderneming of het product vinden.

Met een blog heb je zelf meer in de hand hoe er online over de onderneming wordt gesproken. Je gaat niet wachten totdat er over de onderneming wordt geschreven, maar schrijft zelf over producten, strategieën, branche informatie, etc. Als er goede artikelen met nuttige informatie worden geplaatst, zal dat een bezoeker of mogelijke nieuwe klant vertrouwen geven.

6)     Onderscheid je van concurrenten

Veel websites worden online geplaatst waarna de inhoud eigenlijk zelden tot nooit wordt aangepast. Dit is vaak het geval bij websites die puur informatie over de onderneming bieden en eigenlijk niet veel nieuws te vertellen hebben. Door een blog te plaatsen, dat regelmatig wordt bijgewerkt, wordt de website levendig gehouden en kun je onderscheid maken ten opzichte van concurrenten.

7)     Leren van de comments

Je kan een post plaatsen en er daarna niks meer mee doen, maar een betere optie is om de commentaren te verwerken om tot andere inzichten te komen. Met een blog kan een groot publiek worden benaderd, die misschien allemaal een andere mening hebben.

8)     Bespaar veel tijd

Bespaar veel tijd? Maar bloggen kost toch alleen maar tijd? Door in een post in te gaan op vragen, die vaak terugkomen bij klanten, kun je de volgende vragen al voor zijn. Dat scheelt meerdere keren hetzelfde uitleggen en een klant kan worden doorgestuurd naar de blogpost waarin een heldere uitleg staat beschreven.

Waarom heeft I-Pulse nu een blog?

We zijn een internetbedrijf en hebben vaak te maken met nieuwe technieken of leuke functionaliteiten op internet gebied. Daarnaast zijn er vaak berichten in het nieuws die ook interessant kunnen zijn voor onze klanten en we in heldere taal willen beschrijven. Hierdoor is het voor ons ook een stok achter de deur om te blijven leren en ons verdiepen in nieuwe mogelijkheden :).

Uiteraard gebruiken we het ook als middel om hoger gepositioneerd te worden in zoekmachines en hopen op die manier nieuwe klanten te kunnen werven. 

Recente posts

dinsdag 23 augustus 2016 9:13

donderdag 30 juli 2015 10:30

vrijdag 26 september 2014 15:02

dinsdag 16 september 2014 9:25

vrijdag 11 juli 2014 16:05

Heeft u een vraag of wilt u graag contact?

* Deze velden zijn verplicht

Waar kunt u ons vinden?

Bezoekadres Postadres
Grutbroek 11 Postbus 268
7008 AK Doetinchem 7000 AG Doetinchem
   
0314 377 686 NL13 RABO 0144 6468 03
info@i-pulse.nl KvK 02067887
  BTW NL.80.82.11.274.B01