blog

Google Analytics, en meer…

Nino Uijting
Geplaatst door Nino Uijting /
Op 11-7-2014
Tags Blog, Website, Mailing, Comments

Natuurlijk is Google Analytics een dienst om statistieken van uw website te verzamelen en inzichtelijk te maken in mooie grafieken. Deze mogelijkheden van het bijhouden van statistieken wordt steeds uitgebreider, zo wordt vandaag de dag al gebruik gemaakt van ‘surfgedrag’ om te bepalen in welk segment van een doelgroep uw websitebezoeker valt. Voor sommigen klinkt dit eng, maar deze gegevens geven online marketeers de mogelijkheid om een website steeds verder te optimaliseren voor de bezoeker.

Google Analytics voorziet in klikgedrag, paden, bronnen etc etc., naar op de vraag: Hoe lang heeft mijn bezoeker op de knop “BESTEL DIRECT” gestaan, voordat er daadwerkelijk gedrukt werd? Kan Google helaas geen antwoord geven. Er zijn tools die dit wel kunnen! Een voorbeeld van een dergelijke tool is Mousflow. Mouseflow is een dienst die voorziet in visuele webanalyse.  In dit artikel willen we ingaan op enkele mogelijkheden van deze tool die u kan helpen naar verdere optimalisatie van uw website.

Mouse tracking: Met mousetracking heeft u inzage in alle bewegingen, klikken en formulier interacties. Door deze functie is het mogelijk om echte opnames van uw websitebezoeker op te vragen en te analyseren. De combinatie van Google Analytics en Mouseflow is een gigantische winst om inzicht te krijgen in het “gebruik van uw website door uw bezoekers”. Opvallende resultaten vanuit Google Analytics kunnen inzichtelijk worden gemaakt in Mouseflow, om zo de oorzaak van slechte conversies of hoge uitstappercentages te achterhalen.

Pagina statistieken: Ondanks dat de combinatie van Google Analytics met Mouseflow erg krachtig is, voorziet Mouseflow zelf ook in paginastatistieken. Zo is het mogelijk om kwantitieve informatie van uw bezoeker te ontvangen middels harde statistieken per pagina. Zo zijn interactie per pagina, laadtijden en bouncerates enkele statistieken waarin Mouseflow kan voorzien.

Link analyse: Een van de mooiste functies van Mouseflow is, naar onze mening, toch de link analyse. Links zijn een van de belangrijste elementen op een website die zorgen dat uw bezoeker op de juiste pagina terecht komt, of verbonden zit aan een conversie. Conversies worden vaak verbonden aan webshops, maar een conversie kan ook betekenen dat er een aanvraag wordt gedaan, een afspraak wordt gemaakt, of een contactformulier wordt ingevuld. Mouseflow geeft u inzage in het klikgedrag op links en hoe lang bezoekers met de cursor op de link staan, zonder te klikken. Uit deze statistieken zijn mogelijke oorzaken te achterhalen van bezoekers verlies, maar het is natuurlijk wenselijk om verbeterslagen te maken door te testen met bijvoorbeeld de kleur, tekst en positie van een link. Dit soort testen kunnen worden gedaan in bijvoorbeeld een A/B test. A/B testen worden steeds vaker toegepast en lijkt ons een goed artikel voor een van de volgende blogs.

Mocht u meer informatie willen over Mouseflow, of wilt u Mouseflow integreren op uw website? Neem dan contact op met Nino Uijting via nino@i-pulse.nl of bel 0314 377 686. 

Recente posts

dinsdag 23 augustus 2016 9:13

donderdag 30 juli 2015 10:30

vrijdag 26 september 2014 15:02

dinsdag 16 september 2014 9:25

dinsdag 1 juli 2014 10:35

Heeft u een vraag of wilt u graag contact?

* Deze velden zijn verplicht

Waar kunt u ons vinden?

Bezoekadres Postadres
Grutbroek 11 Postbus 268
7008 AK Doetinchem 7000 AG Doetinchem
   
0314 377 686 NL13 RABO 0144 6468 03
info@i-pulse.nl KvK 02067887
  BTW NL.80.82.11.274.B01