blog

Conversie? Reken maar!

Nino Uijting
Geplaatst door Nino Uijting /
Op 30-7-2015
Tags Blog, Website, Mailing, Comments

“Zeg Nino, wil jij niet eens een stukje schrijven voor AchterhoekBIZ?” Tuurlijk. Leuk. Doen we! Goed. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan… Want waar moest ik over schrijven? Iets over mijn vakgebied. Maar als ICT-er trek je niet direct volle zalen. Al die techniek enzo. Enerverend is anders. Wacht! Online marketing. Heb ik uw aandacht? Vast wel. Online marketing is hot. 

Bezoekersaantallen

Bij online marketing denken we al snel aan zoekmachineoptimalisatie. Zonder Google geen omzet. We zorgen voor een keurige SEO-webtekst. Gooien er nog een Adwords-campagne tegenaan. Voor wat extra traffic schrijven we een blog en plaatsen we wat banners. Lanceren een e-mailcampagne, Ziezo! Kom maar door met die bezoekersaantallen.

Bingo!

Inderdaad. Uw campagne blijkt een daverend succes. Had u vorige week nog 16 bezoekers op uw website; vandaag zijn dat er al 300! Bingo. Toch? Ligt eraan. Weet u ook wat het conversiepercentage van uw website is?  Of anders gezegd: hoeveel aanvragen (contactmomenten, aankopen, offerte aanvragen) krijgt u gemiddeld per dag of per week?

Optelsom

Rekent u even mee. Stelt u zich voor dat uw website door dertig bezoekers is bezocht. Van die dertig bezoekers vragen er twee bezoekers een offerte bij u aan. Twee conversies op basis van dertig bezoekers = (2/30)*100 = 6,66% conversiepercentage.

Type koper

Een gemiddeld conversiepercentage ligt tussen de twee en negen procent, maar of 6,66% een goede of slechte score is, is sterk afhankelijk van de markt waarin uw bedrijf actief is. Meet u uw conversie op basis van het aantal aankopen, dan is bijvoorbeeld het type bezoeker van belang. Is de bezoeker een bedrijf of particulier? In het eerste geval is de kans op aankoop groter. Geld uitgeven van de baas is nu eenmaal makkelijker dan dat de aankoop uit eigen zak betaald moet worden.

Kwantiteit versus kwaliteit

Kortom, het aantal bezoekers van uw website zegt niet zoveel, het gaat om de kwaliteit van de bezoekers. Iemand met 300 bezoekers en twee conversies per dag, heeft via eerdergenoemde rekensom een conversiescore van 0,66%. Een aanzienlijk lagere score dan diegene  die ‘slechts’ 30 bezoekers op zijn website heeft.

Visuele data-analyse

Feit is dat de investering van een website niet ophoudt na lancering. Het verhogen van conversie is essentieel voor het ontwikkelen van een succesvolle website. Google Analytics is een handige tool om inzicht te creëren in het gedrag van de bezoeker op uw website. Een tool als Mouseflow gaat nog een stap verder en geeft een visuele data-analyse van het surfgedrag op uw website. Een analysetraject dat goed gecombineerd kan worden met A/B testen.

Grote meerwaarde

En wie zit er bij u aan de knoppen? Weet u wat het effect is van kleurgebruik op uw website? Of welke teksten het beste aanzetten tot actie? Er zijn legio mogelijkheden om niet alleen de kwaliteit van uw website, maar ook uw conversie te vergroten. Daar hangt een prijskaartje aan, maar levert ook direct wat op. Ingewikkeld? Helemaal niet. Ik praat u graag persoonlijk bij.

Maak een afspraak

Recente posts

dinsdag 23 augustus 2016 9:13

vrijdag 26 september 2014 15:02

dinsdag 16 september 2014 9:25

vrijdag 11 juli 2014 16:05

dinsdag 1 juli 2014 10:35

Heeft u een vraag of wilt u graag contact?

* Deze velden zijn verplicht

Waar kunt u ons vinden?

Bezoekadres Postadres
Grutbroek 11 Postbus 268
7008 AK Doetinchem 7000 AG Doetinchem
   
0314 377 686 NL13 RABO 0144 6468 03
info@i-pulse.nl KvK 02067887
  BTW NL.80.82.11.274.B01