blog

Eééven de aandacht…

Rick Nederveld
Geplaatst door Rick Nederveld /
Op 23-8-2016
Tags Blog, Website, Mailing, Comments

De gemiddelde aandachtsspanne op het internet is nog maar een schamele acht seconden, één minder dan die van een goudvis, zo bleek uit een recent onderzoek van Microsoft. In 2000 was de gemiddelde aandachtsspanne nog twaalf seconden. Er is dus sprake van een drastische teruggang. Maar wel één die te verklaren is. 

Verminderde aandacht
In 2000 stond het internetgebruik nog in de kinderschoenen. Lang niet iedereen maakte al gebruik van het internet. Degenen die dat wel deden, gebruikten een solide desktop. We hadden nog geen laptops of tablets en zeker geen smartphones. Ook was de internetgebruiker van destijds gewend dat hij, tussen het laden van de pagina’s door, de hond kon uitlaten.

Inmiddels is het internet overal en altijd bereikbaar om ons à la minute van elke gewenste informatie te voorzien. De kunst is nu om uit die gigantische informatieberg de goede info te vinden. Daarom flitst de gemiddelde internetgebruiker van de ene webpagina naar de andere om te vinden waarnaar hij op zoek is. En omdat de moderne communicatiemiddelen voortdurend aandacht vragen, gunt hij zichzelf daarvoor weinig tijd. 

Het surfgedrag heeft zich dus aangepast aan de ontwikkelingen en de mogelijkheden die het internet ons biedt. Daarom zou je van die aandachtsspanne van acht seconden ook kunnen denken ‘goh, dat valt nog mee’. Maar het is wel iets waar je bij je website-ontwikkeling en informatieaanbod terdege rekening mee moet houden. 

Snelle eerste selectie
Volgens Google, en zij kunnen het weten, maakt iemand binnen drie seconden de keus of hij op je website blijft of niet. Binnen drie seconden bepaalt iemand of jouw website interessant genoeg is om verder te kijken of niet. Dus kun je er maar beter voor zorgen dat de bezoeker in die drie seconden ook iets ziet dat ‘m boeit, iets met een hele duidelijke, heldere boodschap. 
Daarvoor moet je keuzes maken. Keuzes wat betreft je doelgroep en hoe je jezelf wilt onderscheiden. Daar hebben ondernemers vaak moeite mee. Ze kiezen hun doelgroep veel te breed en durven zich niet te focussen op een specialisme, bang om een potentiële klant te verliezen. Maar het gezegde ‘je moet kiezen om gekozen te worden’, is nergens zo toepasselijk als op het internet. Wil iemand, uit het enorme aanbod, jou uitkiezen, dan moet jouw informatie perfect aansluiten bij dat wat hij zoekt. 

Beknopte heldere communicatie
Om de snelle selectieprocedure van de internetgebruiker te overleven, moet de informatie op je website in duidelijke, hapklare brokken aangeboden worden. En daarmee zijn we weer terug bij de aandachtsspanne van acht seconden. Als je de aandacht maar acht seconden kunt vasthouden, zorg dan dat je binnen die acht seconden ook iets wezenlijks overdraagt, concreet en ‘to the point’.

Een veel gemaakte fout is dat ondernemers alles willen vertellen wat er te vertellen valt. Maar dat is niet waar de consument naar zoekt. Ga het maar eens bij jezelf na. Wanneer liet jij je alles over een product vertellen voor je het kocht? Waar het om gaat is dat je tegemoet komt aan de informatiebehoefte van de consument. Pas dan ontstaat er een match. 

Zorg er daarom voor dat jouw doelgroep, en datgene waarnaar ze op zoek zijn, je heel helder voor ogen staat. Bied die informatie in afgebakende stukken, beknopt en helder aan. Zorg daarbij voor kwaliteit in beeld en tekst, en zorg dat beide elkaar versterken. Dan heb je een basis om je website tot een succes te maken. 

 

Recente posts

donderdag 30 juli 2015 10:30

vrijdag 26 september 2014 15:02

dinsdag 16 september 2014 9:25

vrijdag 11 juli 2014 16:05

dinsdag 1 juli 2014 10:35

Heeft u een vraag of wilt u graag contact?

* Deze velden zijn verplicht

Waar kunt u ons vinden?

Bezoekadres Postadres
Grutbroek 11 Postbus 268
7008 AK Doetinchem 7000 AG Doetinchem
   
0314 377 686 NL13 RABO 0144 6468 03
info@i-pulse.nl KvK 02067887
  BTW NL.80.82.11.274.B01